17-02: Oost-Duitse Radiowagen op Vorden

GAZ 69 (ГАЗ) Radiowagen

Deze GAZ, eigenlijk UAZ (van 1954 tot 1972 geproduceerd door UAZ als UAZ-69, maar was bekend als GAZ-69), is gebouwd in 1968 in Uljanowsk. Waarschijnlijk is dit voertuig direct opgenomen in de NVA (Nationale Volksarmee) en heeft, zoals vele Sovjet voertuigen typische NVA aanpassingen ondergaan zoals: Het aanpassen van de richtingaanwijzers. De originele huif is vervangen door een NVA huif. Grotere zijspiegels. NVA oorlogsverlichting en andere achterlichten zijn gemonteerd. De wagen is gebruikt door de NVA tot 1990 en is na de val van de muur overgegaan naar de West Duitse Dienst der domeinen. Van daaruit is het voertuig in 1991 verkocht aan een Nederlandse opkoper en op Nederlands kenteken gezet. In 2008 is de wagen aangekocht en in de vereniging gekomen.

De motor werd in 2009 voor het eerst echt getest in de rit naar Axel, ongeveer 125 km. Daarbij werd in de motor veel olie verbrand dat resulteerde in een stevige rookpluim bij snelheden boven de 60 km/u. Er zijn later Xado additieven toegevoegd en dat heeft wonderen gedaan. De motor loopt sindsdien zuiniger ( van 1:3 naar 1:5), het olie verbruik is enorm afgenomen en het geluid van de motor klinkt als een naaimachientje. Ook de topsnelheid is gestegen van 70 Km./u naar 85 Km/u. Geen wonder als je bedenkt dat de Xado producten uit de Oekraïne komen.

De huif (op de foto eraf gehaald) kan in zijn geheel van de wagen afgenomen worden en de voorruit kan op de motorkap gelegd worden. Zo wordt de GAZ een stuk minder hoog en is hij meer geschikt om te gebruiken in het veld. De deuren zijn, voornamelijk bij de bestuurderskant nogal smal. Aan de bestuurderskant bevindt zich ook het reservewiel wat ruimte inneemt. De GAZ-69 was er op gebouwd om maximaal 8 personen te vervoeren (zonder de zendapparatuur).

De wagen is voorzien van radioapparatuur. Om deze reden was alle elektrische bekabeling in de motor afgeschermd. Er kon zowel op de lange afstand als dichtbij mee gezonden worden. Het materiaal wat nu in de wagen aanwezig is, is gemonteerd zoals het ook in de tijd van de NVA gebruikt is.   

 

Technische specificaties

Bouwjaar 1968
Gebouwd in Rusland
Type motor Watergekoelde 4 cilinder 4-takt Ottomotor
Vermogen 55 PK bij 3600 O/min
Cilinder inhoud (cc) 2112
Klimvermogen (%) 57
Max. snelheid (km/h) 90
Brandstof verbruik (l per 100 km) 19
Aandrijving 4 x 4
Eigengewicht (kg) 1525
Laadvermogen (kg) 425
In gebruikname NVA 1957